1.1 Uitvoering en regie Integraal Veiligheidsplan
We hebben in de begroting voor dit onderdeel geen indicatoren opgenomen. De jaarlijkse verantwoording over het IVP vindt plaats door middel van het uitvoeringsprogramma en het jaarverslag met alle prestatie-indicatoren.
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2014 | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Streef- waarde | Bron |
---|
Verminderen aantal incidenten sociale kwaliteit | 1.869 (2013) | 1.965 | 1.700 | 1.719 | 1.500 (voor 2018) | IVP |
Activiteiten:- Verbeteren van de sociale kwaliteit: dit betekent focus op het beperken van het aantal incidenten met betrekking tot woonoverlast, burenruzies, overlast ten gevolge van drugs- en alcoholgebruik en van gestoorde personen
- Vergroten objectieve veiligheid: inzet is het verminderen van veelvoorkomende vormen van criminaliteit zoals woninginbraak, overvallen, straatroof en geweld (waaronder huiselijk geweld en kindermishandeling), de zgn. high impact crimes (HIC)
- Jeugd en veiligheidsbeleid met de focus op het verminderen van overlast van groepen jongeren en individuele probleemjongeren (m.n. ‘veelplegers’)
- Barrières opwerpen tegen vormen van georganiseerde criminaliteit (verwevenheid onder- en bovenwereld). De gemeente zet in overleg met politie, justitie en de Belastingdienst bestuurlijke integrale maatregelen in
* Toelichting op wijzigingen bij de indicator ‘Verminderen aantal incidenten sociale kwaliteit’:
Incidenten sociale kwaliteit is bij de realisatie 2014 en 2015 opgebouwd uit: burenruzie, huiselijke twist, geluidshinder/overlast, drugsoverlast, incidenten gestoorde personen. Ten opzichte van cijfers in de begroting 2015 en eerder is ‘overlast zwervers’ niet meer meegenomen, omdat dit cijfer niet meer leverbaar is. De nulmeting in 2013 is voor deze samenstelling: 1841. De streefwaarde wordt: 1475. De aantallen worden in de volgende begroting aangepast.
De acties op de vier prioriteiten van het Integraal Veiligheidsplan hebben bijgedragen aan de gewenste resultaten. Uit het veiligheidsbeeld van 2015 komen geen grote veiligheidsproblemen naar voren; overall gaat het goed en het aantal high impact-delicten is ten opzichte van 2014 gedaald met 12%. Het actuele veiligheidsbeeld is op basis van de Driehoeksmonitor in oktober 2015 in het Zaanstad Beraad besproken.
Verbeteren van de sociale kwaliteit: in 2015 heeft de eenheid van de politie een project gedraaid met als doel om de oorzaken van de stijging van het aantal gestoorde personen in beeld te brengen en het probleem aan te pakken. In Zaanstad is een pilot gestart om verwarde mensen (OGGZ/gestoorde personen) in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld te hebben. Om vuurwerkoverlast te verminderen, zijn op verzoek van de gemeenteraad vuurwerkvrije zones ingesteld.
Vergroten objectieve veiligheid: de inzet op woninginbraken heeft geresulteerd in een verder dalende lijn. Het aantal overvallen en incidenten met openlijk geweld stijgt. Op het gebied van preventie zijn drie overvalpreventie-trainingen, twee informatieavonden, huis-aan-huis- inbraakpreventieadviezen en portiekgesprekken georganiseerd. Er waren drie burgerparticipatiegroepen actief binnen het ‘ogen en oren’-project. Op het thema huiselijk geweld is de pilot ‘Preventief Tijdelijk Huisverbod’ ingezet. Ook is de aanpak kindermishandeling geïntensiveerd, om onder meer de bewustwording, signalering en meldingen door professionals te verbeteren. En Zaanstad is in 2015 ‘last resort’-gemeente geworden.
In de aanpak Jeugdoverlast zijn de jeugd-boa’s ingezet en is de aanpak van de jeugdgroepen op stedelijk niveau verder ontwikkeld. Zaanstad doet mee aan de landelijke proeftuin voor de nieuwe groepsscan, waarbij de jeugdgroepen in kaart worden gebracht. Daarnaast wordt op een aantal groepen een nieuwe straatcontactmethode toegepast. Door middel van de zogenaamde plus-min-mee-methodiek wordt geanalyseerd wie binnen de groep de meelopers en negatieve en positieve kopstukken zijn. Op basis van de rol in de groep wordt de aanpak bepaald.
Binnen de samenwerking in het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum aanpak georganiseerde criminaliteit) is in meerdere casussen samengewerkt om vormen van georganiseerde criminaliteit, verwevenheid onder- en bovenwereld, tegen te gaan. Vanuit de bestuurlijke instrumenten is onder meer de sluiting van panden op basis van 13b Opiumwet en handhaving op horecavergunningen ingezet. De gemeente en politie werken nauw samen met het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst bij deze aanpak.
2 Voorbereiding calamiteiten0 2 0 0
2.1 Ramp- en crisisbestrijding
Op basis van de gemeenschappelijke regeling draagt Zaanstad bij aan deVrZW. In 2013 is het Beleidsplan VrZw 2013-2016 vastgesteld. Op basis van dit beleidsplan zijn drie pijlers geconcretiseerd die richtinggevend zijn voor de taakuitvoering van VrZW als organisatie. Dit zijn: slagvaardig organiseren, verbeteren zelfredzaamheid en versterken van de samenwerking met partners. De VrZW is bezig met het ontwikkelen van prestatie-indicatoren. Dit zal een plek krijgen in een volgende begroting van de VrZW.
In het kader van de regionalisering zijn de gemeentelijke bijdragen in 2013 opnieuw vastgesteld. Bij de besluitvorming die in dat kader heeft plaatsgevonden, is door het bestuur bepaald dat de VrZW in de periode 2014-2017 een besparing van 10% dient te realiseren op de gemeentelijke bijdrage.
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2014 | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Streef- waarde | Bron |
---|
Begroting VrZW | n.v.t | 11,8 miljoen | 11,4 miljoen | 11,6 miljoen | - 10% in 2017 | Gemeentelijke registratie |
Activiteiten:- Zie paragraaf Verbonden Partijen
* Toelichting op wijzigingen bij de indicator ‘Begroting VRZW’: Hierin is verdisconteerd: jaarlijkse indexaties (238) en extra bijdragen als gevolg van de taakoverheveling naar VrZW voor objectbewaking en technische advisering vergunningen (279) die niet waren meegenomen in de oorspronkelijke overdracht naar de VrZW.
De VrzW heeft de taken op het gebied van de brandweerzorg en rampen- en crisisbestrijding goed uitgevoerd in 2015.
De bezuinigingsdoelstelling van 10% (2014-2017) op de bijdrage van Zaanstad aan de begroting VrZW (bij gelijkblijvende afspraken en takenpakket) ligt op koers.
Zie ook de paraaf Verbonden Partijen.
2.2 Openbare orde
Naast een bijdrage aan de VrZW heeft Zaanstad ook een eigen gemeentelijk aandeel in de rampen- en crisisbeheersing en het garanderen van de veiligheid bij evenementen in Zaanstad.
Daarnaast is een van de aandachtspunten de uitvoering van het gemeentelijk discriminatiebeleid en betrokkenheid bij allerlei (ad-hoc/operationele) veiligheidszaken.
Activiteiten:- Gemeentelijk aandeel in de coördinatie van crises, zoals het leveren van personeel voor piketfuncties en deelnemen aan oefeningen
- Het verstrekken van subsidie aan Bureau Discriminatiezaken
- Gemeentelijke coördinatie van veiligheid bij evenementen
In 2015 is de inzet vanuit de gemeente Zaanstad op de regionale rampen- en crisisorganisatie goed verlopen.
Zaanstad is door het ministerie van OCW aangewezen als regenboogstad en heeft een financiële bijdrage gekregen voor het uitvoeren van een meerjarenplan gericht op de emancipatie van LHBT’ers. De uitvoering is in handen van het Bureau Discriminatiezaken (BD) Zaanstreek/Waterland.
De coördinatie op het gebied van evenementenveiligheid bij SAIL en de Dam-tot-Damloop is goed verlopen. Daarnaast is een capaciteit ingezet voor de veiligheid en leefbaarheid rondom de opvanglocaties voor vluchtelingen.
3 Toezicht en handhaving0 2 0 0
3.1 Het uitvoeren van het handhavingsprogramma
In het handhavingsprogramma geeft de gemeente jaarlijks een overzicht van de inzet op alle toezicht- en handhavingstaken op het gebied van kinderopvang, horeca, milieu, ruimtelijke ordening, (bestaande) bouw, brandveiligheid, openbare ruimte en openbaar water. Door het optreden van Handhaving moet het aantal overtredingen door burgers en bedrijven verminderen.
Een deel van de uitvoering van het handhavingsprogramma wordt uitgevoerd binnen programma 8 (Burger en bestuur), waar daadwerkelijk de (omgevings)vergunningen worden afgegeven.
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2014 | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Streef- waarde | Bron |
---|
Aantal controles supermarkten/slijterijen op naleving Drank- en Horecawet | n.v.t. (start vanaf 2014) | 120 | 150 | 160 | 160 | Gemeentelijke registratie |
Activiteiten:- Veilig uitgaan garanderen, waarbij gezorgd wordt dat de horecavoorzieningen en de nabijgelegen openbare ruimte veilig zijn en dat horecavoorzieningen geen overlast geven
- Handhaven bij parkeeroverlast met als doel het vergroten van de verkeersveiligheid
- Zorgen voor (brand)veilig gebruik van bouwwerken en percelen
- Handhaven van de (fysieke en sociale) kwaliteitseisen m.b.t. peuterspeelzalen, kinderopvang en gastouders
- Aandacht besteden aan meldingen door burgers en het begeleiden van calamiteiten
De activiteiten maken onderdeel uit van het Handhavingsprogramma 2015. Voor de jaarresultaten over de uitvoering van het Handhavingsprogramma 2015 zie de bijlagen bij de Jaarrekening.
3.2 Toezicht op vaarwegen
Vanuit de woongebieden, gelegen aan de Zaan, wordt aandacht gevraagd voor de snelheid van recreatievaart en de beroepsvaart. Op het water gelden, net als op de weg, verkeersregels en maximumsnelheden. Daarnaast is sprake van schaalvergroting bij de beroepsvaart. Grotere schepen – langer en breder – brengen hun goederen naar de bedrijven gelegen aan de Zaan en achterland. Het zich houden aan de snelheid is een belangrijke factor om risico’s voor mogelijke aanvaringen te voorkomen.
Havenbeambten houden toezicht op het water en treden zo nodig handhavend op.
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2014 | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Streef- waarde | Bron |
---|
Aantal boten dat gecontroleerd en aangesproken wordt op snelheid. | Nieuwe indicator | Nieuwe indicator | 250 | 277 | 300 | Gemeentelijke registratie |
Activiteiten:- Veiligheid op de doorgaande vaarwegen door toezicht en handhaving
Tijdens controles op de Zaan en de Nauernasche Vaart zijn 277 schippers aangesproken op te snel varen. Dit betreft beroepsschippers, maar voornamelijk recreanten. Tijdens netwerkbijeenkomsten met de beroepsvaart en de recreatievaart is aandacht gevraagd voor het snel varen door de schippers. Er hebben zich geen ongelukken voorgedaan als gevolg van te snel varen.
4 Afwikkeling scheepvaartverkeer0 1 0 0
4.1 Bediening bruggen en sluizen
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2014 | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Streef- waarde | Bron |
---|
Beroepsvaart wordt binnen 2 uur door de corridor Noordzeekanaal-Tapsloot begeleid. | Nieuwe indicator | Nieuwe indicator | 95% | 93% | 100% | Gemeentelijke registratie |
Activiteiten:- De bediening van bruggen en sluizen zorgt ervoor dat het scheepvaartverkeer vlot, veilig en duurzaam kan doorvaren over de Zaan en de Nauernasche Vaart. Hierbij is zo min mogelijk oponthoud voor het wegverkeer
93% van de beroepsvaart is binnen twee uur door de corridor Noordzeekanaal-Tapsloot begeleid. De streefwaarde van 100% is niet haalbaar. Omdat boten binnen de corridor moeten laden/lossen of afmeren. Ook in het SAILjaar en met de nautische evenementen, met de extra drukte van de recreatievaart, is geen hinder ontstaan voor de beroepsvaart. De stremmingen voor de beroepsvaart zijn tijdig aangekondigd waardoor de doelgroep hierop kon anticiperen qua bevoorrading van de fabrieken en bedrijven langs de Zaan of in de regio.
Naar aanleiding van een dodelijk ongeval op de Den Uylbrug is gewerkt aan het verbeteren van de inrichting van de brug en het bedieningssysteem.