Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de Omgevingsdienst NZKG is hoog. De bijdrage van Gemeente Zaanstad in de gemeenschappelijke regeling is hoog, € 2,0 mln, terwijl de invloed relatief beperkt is. Gemeente Zaanstad heeft 9% van de stemmen. Daarnaast is de Omgevingsdienst NZKG afhankelijk van veranderende wet en regelgeving. Onder “ontwikkelingen Omgevingsdienst NZKG” wordt hier nader op ingegaan.
Risicoanalyse
(Markt) ontwikkelingen | Na de opbouw van de organisatie en het plaatsen van medewerkers afgelopen recente jaren was de officiële start van de OD NZKG 6 februari 2014. De hoofdkoers betreft het behalen van vijf ambities zoals vastgesteld door het algemeen bestuur in de kaderbrief 2015-2020. Deze eerste twee ambities betreffen financiële en procesmatige transparantie en sturing en accountmanagement op orde. Met deze eerste ambities om de basis op orde te krijgen is een reeds een begin gemaakt. Vanaf 2015 is meer nadruk gelegd op overige ambities professionele kwaliteit en gezag, landelijke speler en expertisecentrum en risico en informatie gestuurd werken. Per gemeente wordt jaarlijks de dienstverleningsovereenkomst (DVO) geactualiseerd. Per gemeente worden hier afspraken gemaakt over de wettelijke taken en maatwerktaken. Voor Zaanstad zijn dat bodemtaken, geurbeleid, en er is extra bestemd voor ad hoc advisering. Per 1 januari 2016 is het bevoegd gezag over de BRZO bedrijven overgegaan van gemeenten naar Provincie. Voor Zaanstads is dat één bedrijf. Dit heeft geleid tot een korting op de Algemene Uitkering en een verrekening op de Lumpsum; dit heeft financieel een negatief gevolg voor Zaanstad. Het DVO 2016 blijft echter binnen de begroting. Naar aanleiding van de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen is de gemeenschappelijke regeling aangepast aan de nieuwe wet en aan de raden aangeboden. Project Prestatiegerichte sturing. Het DB van de OD heeft akkoord gegeven op het project prestatiegericht sturings- en financieringssysteem waarbij de opdrachtgever, binnen de meerjarig vastgestelde financiële kaders, kan sturen op inzet en beleidsmatige keuzes kan maken. Voortaan zal met werkplannen gewerkt gaan worden. Met ingang van 2017 wordt voor alle opdrachtgevers middels een werkplan gewerkt. In de nadere uitwerking van PGF wordt ingezet op pakketten, een uniform uitvoeringsniveau gebaseerd op kengetallen omdat de verschillende opdrachtgevers hierin verschillende normen hanteerden. De consequenties daarvan dienen in de begroting 2017 te worden opgenomen. Wetsvoorstel kwaliteit vergunning, toezicht en handhavings- taken. Invoering Omgevingswet In 2015 is de verkenning van een mogelijke fusie met de OD IJmond voortgezet en heeft een pilot plaatsgevonden. De uitkomsten van de pilot zijn gedeeld met de eigenaren. Over de voortang van de mogelijke fusie wordt nog nader geïnformeerd. | |
Financiële positie | Jaarrekening 2015 Begroting 2017 | |
Risico's | Risico’s voor OD. Risico’s voor Zaanstad. | |
Beheersing | ||
Maatregelen | De omgevingsdienst heeft een eigen beleid op risicomanagement en weerstandsvermogen. Er wordt een norm gehanteerd hoeveel reserve moet worden aangehouden voor de risico’s. Er zijn veel overleggen tussen gemeente en OD op verschillende niveaus. Hiermee wordt de ambitie van accountmanagement ingevuld. Op dit moment kent de Gemeente Zaanstad de volgende afstemmingsoverleggen:
|