Stadsregio Amsterdam | Amsterdam | Gemeenschappelijke regeling | (bedragen x € 1.000) |
Openbaar belang | Toezichtsregime | Gemiddelde | |
De Stadsregio Amsterdam (SRA) heeft als doel het, door samenwerking van gemeenten, oplossen van regionale problemen en benutten van regionale kansen in de regio Amsterdam | |||
Bestuurlijk belang | Financieel belang | ||
Wethouder Straat is lid van het DB, plaatsvervanger door wethouder Emmer | Aandelenkapitaal | € 0,00 | |
Leningen/garantstellingen | € 0,00 | ||
Impuls | € 0,00 | ||
Exploitatie | € 334,00 | ||
Stemverhouding: 11.3% | |||
(Markt) ontwikkelingen | |||
De Stadsregio Amsterdam verkeert in een overgangsfase van de ‘oude’ WGR-Plus met diverse wettelijke taken op het gebied van Verkeer & Vervoer, Wonen en Jeugdzorg naar de Vervoerregio Amsterdam-Almere. Deze overgang zal zich in 2015-2016 voltrekken. Deel van dit proces is dat de Verkeer & Vervoertaken organisatorisch formeel losgekoppeld worden van andere thema’s in de regionale samenwerking, op basis van een vereiste vanuit de wetgeving hieromtrent. De ontwikkeling van de Vervoerregio, met deelname van partijen die niet bij de Stadsregio zijn aangesloten (provincies, andere gemeenten) is een complexe opgave die zorgvuldig wordt vormgegeven. Tegelijkertijd heeft de Stadsregio op het gebied van Verkeer & Vervoer al veel ervaring en een goed team die de basis vormen voor de ‘nieuwe’ Vervoerregio. Het gaat in die zin meer over een ‘doorontwikkeling’ dan om het opzetten van een geheel nieuwe organisatie. | |||
Financiële positie | |||
01-01-2014 | 31-12-2014 | Ontwikkelingen | |
Eigen vermogen | € 22.308,00 | € 24.608,00 | |
Vreemd vermogen | € 2.394,00 | € 4.253,00 | |
Resultaat | € 229,00 |